Putin: Keadaan dunia kini kacau bilau

Presiden Rusia Vladimir Putin mengatakan bahawa hubungan antara negara-negara dunia kini sedang kacau bilau dan hanya akan menjadi lebih buruk melainkan jika masyarakat antarabangsa memilih hubungan yang lebih konstruktif, lapor Press TV.

“Memang keadaan global sekarang ini membimbangkan,” katanya semasa majlis menerima anugerah dari duta asing di Moscow pada Rabu (11 April).

“Keadaan di dunia menjadi semakin huru-hara. Bagaimanapun, kami berharap bicara akal sehat akan terjadi dan hubungan antarabangsa akan kembali dengan cara yang konstruktif dan keseluruhan sistem global akan menjadi lebih stabil dan boleh diramalkan,” katanya.

Putin kemudian memberitahu duta besar bahawa Rusia bersedia mendengar nasihat-nasihat konstruktif peguam mereka yang dan menggunakannya sebagai asas untuk hubungan yang lebih baik dengan negara-negara lain.

Kenyataan presiden Rusia itu datang di spekulasi tentang Amerika Syarikat (AS) yang bersiap sedia untuk melakukan serangan ketenteraan terhadap kerajaan Syria, dengan alasan Presiden Syria Bashar Assad telah melakukan serangan gas terhadap rakyatnya sendiri di kota Douma pada hari Sabtu.

Sebagai satu bentuk ancaman kepada Rusia yang merupakan salah satu penyokong utama kerajaan Syria, Presiden AS Donald Trump mengunggah tweet pada hari Rabu. Trump memberi amaran kepada Rusia untuk bersiap sedia ditembak peluru berpandu dari tentera AS.

Sementara itu, jurucakap presiden Rusia Dmitry Peskov berkata kerajaannya tidak mahu terlibat dalam “diplomasi Twitter”, akan tetapi dalam pendekatan yang lebih serius.

sumber – MediaAdil

%d bloggers like this: