Selepas Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump keluar dari resolusi JCPOA, ramai mempersoalkan bagaimana hubungan AS-Iran akan di masa depan? Menteri Luar Mike Pompeo dalam lawatan terakhir beliau ke Timur Tengah, sebanyak sedikit telah menjawab soalan ini.

Dari kenyataan Setiausaha Negara AS, dapat dipahami bahawa negara ini ingin memegang kekuatan dan pengaruh Iran di wilayah itu. Dalam satu perkataan; Washington berusaha untuk menundukkan Iran di bawah hasrat Pentagon.

Ini adalah strategi yang diambil oleh pegawai tinggi Rumah Putih. Dalam beberapa aspek, projek dan dasar ini tidak betul. Harus diakui bahawa projek ini bukan strategi sejagat. Tetapi ia hanya taktik yang menjadi sumber ketidakstabilan di Timur Tengah dan juga boleh menyebabkan pertikaian yang sangat teliti.

Sekarang di mata dunia, AS sangat lemah kerana dasar peribadi Presiden yang keluar dari perjanjian di mana Iran sangat setuju untuk mengurangkan pembangunan dan pengawalan kuasa nuklear sebagai pembayaran untuk mengurangi sekatan dengan sebab perjanjian JCPOA salah, Trump meninggalkan secara unilateral.

Trump tidak menyedari bahawa dasar ini tidak akan dapat menghalang pengaruh Iran di wilayah itu.

trump membayangkan bahawa sekatan dapat melemahkan Iran dari segi ekonomi. Tetapi pengiraan ini salah kerana Eropah sangat tamak dalam mencari jalan keluar dari masalah pertukaran wang dengan Iran dan terus bekerja pada kemapanan JCPOA.

Dengan keadaan semasa, apa yang boleh dilakukan AS? Dengan ancaman sekatan, AS telah mencetuskan kebencian dengan sekutunya sendiri. Dasar Trump hanya melemahkan kerjasama ekonomi dan pelaburan Trans-Atlantik. Malah pada masa akan datang, Eropah akan membentangkan sistem kewangan bebas dari AS.

Nampaknya tembaga utama Washington sedang berusaha untuk mentakrifkan semula senario yang telah gagal di Iraq. Pengalaman Iraq menunjukkan bahawa usaha untuk melaksanakan gagasan sombong sangat berbahaya. Kemungkinan pembantaian awam dan kerugian puluhan triliun dolar sangatlah terbuka.

Sedangkan Iran, beberapa hari yang lalu, membuat keputusan yang sangat logik. Dari ini, satu idea berasal bahawa tanpa AS, kestabilan hubungan Dunia-Iran masih akan direalisasikan. – Media Adil